PLAATS BESCHRIJVING

 

Wilt u een gedetailleerde inventarislijst van uw woning of appartement laten opstellen door juristen?

Zoek niet verder! Wij zorgen ervoor dat uw eigendom nauwkeurig wordt beschreven en voorzien is van hoogwaardige afbeeldingen.

Onze taxateurs zorgen ervoor dat uw vastgoedbeschrijving wordt opgesteld in overeenstemming met de meest recente wetgeving.

Volgens artikel 9, lid 1, van de Vlaamse Pachtboerenverordening zijn pachters en verpachters verplicht om alle huurovereenkomsten na te komen die in Vlaanderen zijn gesloten op of na 1 januari 2019.

Het is verplicht om juiste verklaringen af te leggen met betrekking tot uw woonplaats. Hoewel een gedetailleerde inventaris in principe niet vereist is, moet deze worden opgesteld als een van de partijen erom vraagt (artikel 39, §2 van het Vlaams Huurdersbesluit).

Wanneer moet de inventaris worden opgesteld?

De eerste inventarisatie moet plaatsvinden terwijl de woning leegstaat of tijdens de eerste maand van de huur. Deze inventaris dient bij de huurovereenkomst te worden gevoegd en geregistreerd te worden.

De eerste inventarisatie moet worden uitgevoerd bij het beëindigen van de huurovereenkomst, uiterlijk op het moment dat de huurder de sleutels van het gehuurde inlevert en de verhuurder deze aanvaardt.

Wie draagt de kosten?

De kosten voor zowel de inkomende als uitgaande inventarisatie worden gedeeld tussen verhuurder en huurder. Beide partijen dragen de helft van de kosten, tenzij anders overeengekomen.

Wat gebeurt er als een van de partijen weigert om een inventaris op te maken?

Als een van de partijen weigert om een inventaris op te maken, kan de andere partij de onderzoeksrechter verzoeken een deskundige aan te stellen. Aanvragen voor een eerste inventarisatie moeten worden ingediend binnen een maand nadat de huurder eigenaar is geworden van het gehuurde. Het verzoek voor het opstellen van een inventaris moet worden ingediend binnen één maand na het verlaten van de huurwoning.

Wat als er wijzigingen aan het object worden aangebracht nadat de inventarisatie is voltooid?

In dat geval kan een aanvullende inventarisatie worden aangevraagd. Als een van de partijen weigert om deze aanvulling op te stellen, kan de rechter een deskundige aanstellen om dit te doen.

Wat is het belang van de inventarisatie?

Bij het beëindigen van de huur is de huurder verplicht om het gehuurde terug te geven in dezelfde staat als bij aanvang van de huur, met uitzondering van normale slijtage of overmachtsschade waarvoor de huurder wettelijk verantwoordelijk is. Om eventuele schade te bepalen, wordt de inkomende inventaris vergeleken met de uitgaande inventaris. Indien een post niet is opgenomen in de inventaris, wordt ervan uitgegaan dat de huurder het pand in dezelfde staat heeft ontvangen als bij het opzeggen van de huur. Dit vermoeden kan met alle wettelijke middelen worden weerlegd.

Het opstellen van een nauwkeurige inventarisatie is daarom van groot belang, aangezien dit het voor een verhuurder moeilijker maakt om schade te verhalen op de huurder.

Om er zeker van te zijn dat alles voldoet aan de meest recente wetgeving, raden wij u aan om een professional te raadplegen.

Neem contact met ons op voor reserveringen!